אושרה תוכנית בנייה לדיור מוגן בבית שמש

דיור מוגן מתוכנןתוכנית בינוי גדולה בבית שמש שאושרה ב-2015, כוללת גם מרכיב לא קטן של דיור מוגן. לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות, אולם כפי הנראה, למרות שהללו כבדות משקל הן לא יצליחו לעצור את התוכנית. בסקירה הנוכחית נראה מה בדיוק כוללת התוכנית האמורה, על איזה בסיס בדיוק הוגשו ההתנגדויות, וכן מה ההיקף של הדיור המוגן, מתוך כלל המבנים שאושרו לבנייה.

המועצה אישרה

בעת האחרונה אישרה המועצה לתכנון ובנייה תוכנית שאפתנית שצפויה להרחיב את השטח העירוני הבנוי של העיר בית שמש. האישור נדרש בשל העובדה שלתוכנית קמו מתנגדים רבים שהעלו את טיעוניהם לוועדה המחוזית לפני כמה חודשים.

לפני שנראה מה בדיוק כולל הפרויקט האמור, ראוי להבין על מה בדיוק קמה המהומה, מהם טענות המתנגדים לפרויקט הגדול, שכולל גם לא מעט יחידות דיור שיוקצו לטובת דיור מוגן.

ההתנגדויות העיקריות

ההתנגדויות כוללות כמה וכמה היבטים, הן היבטים חברתיים – מגזריים והן היבטים סביבתיים וציבוריים אחרים. ראשית, כך טוענים המתנגדים לתוכנית, התאמה התכנון לאוכלוסייה החרדית מהווה הפליה לא תקינה. שנית, באזור האמור ישנם אתרים בעלי חשיבות ציבורית. מדובר באתרים ארכיאולוגים, פניני טבע ושמורות טבעיות, שהבנייה צפויה לפגוע בהם בצורה ניכרת וקשה לחיזוי.

שלישית, התוכנית האמורה, בנוסף לתוכניות נוספות שעל הפרק, תקפיץ את אוכלוסיית בית שמש באופן משמעו. כל זאת, בלא שתוכננה תשתית מתאימה, שתאפשר קליטת אוכלוסייה זו מבחינת תשתית וארגון.

ראוי להוסיף שלתוכנית הוגשו מספר גדול ביותר של התנגדויות (למעשה, מאות רבות), אולם הדבר לא עורר רושם מיוחד בוועדה לתכנון ובנייה. לטענת הוועדה, מטרות התוכנית והתועלת שהיא תסב עולות על הנזק, שהינו מידתי.

מה מתוכנן למעשה?

תוכנית הפיתוח של בית שמש, נחשבת לתוכנית פיתוח מהגדולות שידע האזור. על פי פרטי התוכנית, צפויים לקום בעיר מבנים רבים, בהיקף כולל של קרוב לששת אלפים יחידות דיור. עוד נמסר שהפיתוח יעשה בשני מתחמים שונים, כאשר באחד מהם יוקצה שטח לא קטן לטובת דיור מוגן. הדיור המוגן האמור יכלול יותר ממאתיים יחידות.

האזור שבו יוקם הדיור המוגן, כמו גם יתר המבנים למגורים, הינו בן כאלף ומאה דונם. הקרקע שוכנת בחלק הדרומי של בית שמש, לא רחוק מאתר ארכיאולוגי מפורסם (בית נטיף). קיומו של האתר היה בין הסיבות להתנגדויות שנדחו בסופו של דבר.

בחלקו הראשון של פרויקט הפיתוח ישולבו בנייה רוויה עם בנייה צמודת קרקע. בנוסף, ישולבו גם מבני ציבור ואזור שמיועד לתעסוקה עבור התושבים. חלק לא קטן צפוי לכלול שטחים ירוקים ופארקים. בחלק השני של הפרויקט יתווספו עוד שכונות מגורים, שטחי מסחר ומבנים ציבוריים וכן יוקצה שטח משמעותי לטובת שילוב של פארק ביחד עם אתר ארכיאולוגי לשימור.

המאבק טרם הוכרע

מצד אחד, כך ניתן לראות, צפוי להתקבל פיתוח משמעותי של העיר בית שמש. פיתוח זה כולל דיור מוגן ושטחי תעסוקה ומסחר, יחידות דיור למגורים בבנייה רוויה לצד בנייה צמודת קרקע. מצד שני, הגידול של העיר בהחלט צפוי להביא לשינוי של פני השטח, בהחלט קיים סיכון סביבתי ולא ברור האם יקבלו התושבים החדשים שירות מספק מרשות שטרם ערוכה לגידול מהיר כל כך. כל זאת, בנוסף להתנגדות מצד תושבים קיימים, שסבורים שהתוכנית תשנה את התמהיל החברתי בשל קליטה בעיקר של תושבים חרדים.

מהמתנגדים לתוכנית נמסר שהמאבק טרם הוכרע, למרות הודעת הוועדה המחוזית לתכנון. על פי הדיווחים, בית המשפט הספיק להוציא צו שלא מאפשר לקיים במקום עבודות פיתוח בשלב זה, לצורך בחינת הדברים לעומקם.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר