דיור מוגן עם מטפלים סיעודיים

דיור מוגןבישראל ישנם סוגים רבים של פתרונות דיור ומוסדות טיפול עבור האוכלוסייה המבוגרת והמתבגרת. בין המוסדות האיכותיים ביותר ניתן למצוא את אלה שנקראים דיור מוגן ואשר נועדו בראש ובראשונה לספק מענה לבני הגיל השלישי בעלי יכולת תפקוד גבוהה.

בעבר רווחה הדעה שדיור מוגן נועד למגורים של דיירים עצמאיים באופן מלא אולם עם הזמן חל הצורך לספק מענה גם לדיירים שחלה ירידה מסוימת ביכולת התפקוד שלהם וכן לאנשים שהפכו לסיעודיים באופן חלקי או מלא.

לצד הפתרון של מעבר למחלקה סיעודית, במידה וזו קיימת בדיור המוגן, קיימת גם אפשרות חלופית של שיכון מטפלים סיעודיים בצמוד לדייר בדיור המוגן. בשורות הבאות נרחיב עוד בנושא חשוב זה ונראה כיצד ניתן גם לקבל סיוע במימון.

ירידה ביכולת התפקוד

השאלה מי יכול להסתייע במטפלים סיעודיים במסגרת דיור מוגן היא שאלה מורכבת למדי ויש לבחון אותה מכמה היבטים. לפני שנדבר על ההיבט הכלכלי, יש להבין שקשישים שסובלים מירידה ביכולת התפקוד מצויים בטווח רחב למדי של יכולת תפקוד עצמאית (פיזית או מנטאלית).

לא חייבים להיות מוגדרים במצב סיעודי מלא בכדי להיעזר במטפלים סיעודיים ויש מצבים שבהם מספיק סיוע של מספר שעות מוגדר בעוד שבמצבים אחרים נדרש סיוע רחב יותר, עד כדי עשרים וארבע שעות ביממה. ירידה ביכולת התפקוד צריכה להיות מאובחנת באופן מקצועי על ידי אנשי מקצוע כגון רופא גריאטר, עובדת סוציאלית עם הסמכה מתאימה, אחות סיעודית וכדומה. ירידה ביכולת התפקוד יכולה לכלול למשל:

  • חוסר יכולת או קושי לאכול באופן עצמאי.
  • חוסר יכולת או קושי להתלבש ולהתפשט באופן עצמאי.
  • ירידה ביכולת החשיבה ובכישורים הקוגניטיביים בשל דמנציה.

בנוסף, סיוע סיעודי נדרש גם כאשר יש קשיי שליטה על הסוגרים, חוסר יכולת לקום ולשבת ללא עזרה, כאשר עוברים תקופת החלמה ועוד. מצב סיעודי, נדגיש ונאמר, יכול להיות קבוע או זמני. בכל המקרים הללו וכן באחרים בהחלט יתכן שהקשיש יוכל להיעזר בטיפול סיעודי פרטי במסגרת דיור מוגן ובכך – לשפר באופן ניכר את איכות חייו בלי צורך לעבור למוסד סיעודי ובלי שצריך לעבור למחלקה סיעודית נפרדת.

איכות חיים משופרת

על מנת להיעזר במטפלים סיעודיים במסגרת דיור מוגן יש לנקוט בכמה הליכים במקביל. ראשית, יש צורך לתאם את העניין עם הנהלת הדיור המוגן.

כיום, מרבית בתי הדיור המוגן לא יערימו קשיים שכן גם חוק הדיור מכיר בזכות לטיפול פרטי סיעודי גם בבית וגם במסגרת דיור מוגן. עם זאת, יש להיות מוכנים לכך שתגבה עלות נוספת בגבול הסביר וכן שיש צורך במגורים מתאימים צמודים (דבר שעשוי לחייב מעבר ליחידת דיור גדולה יותר).

שנית, יש צורך לטפל בעניין הזכאות לעובד סיעודי, בין אם מקומי ובין אם זר. במידה ומדובר בטיפול סיעודי של עשרים וארבע שעות, עובד זר יהיה בדרך כלל המענה המתאים ויש לקחת בחשבון פרוצדורה של הגשת בקשה להעסקת עובד זר. במידה ויש צורך בטיפול סיעודי בהיקף קטן יותר ניתן יהיה לקבל עובד סיעודי ישראלי תוך פניה לחברות המתמחות.

סיוע מביטוח לאומי

דיור מוגן עם מטפלים סיעודיים כרוך בתוספת עלות שהיקפה משתנה. עם זאת, יש אפשרות לקבל סיוע ותמיכה כך שהנטל הכלכלי יהיה פחות כבד.

ראשית, על פי חוק הסיעוד עשויים גם דיירי דיור מוגן לקבל סיוע כספי מביטוח לאומי. בנוסף, מי שרכש ביטוח סיעודי פרטי עשוי בהחלט לקבל החזר כספי מלא או חלקי גם במקרה זה של טיפול סיעודי על ידי מטפלים פרטיים במסגרת דיור מוגן.

ראו גם:

לקראת מעבר לבית דיור מוגן – כיצד להתכונן?

המדריך השלם להתאמת דיור מוגן

סוגים שונים של בתי דיור מוגן


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר