טיפים לנהיגה בטוחה לבני גיל הזהב – בטיחות בכביש קודמת לכל!

בטיחות בכבישנהיגה ברכב בגיל שישים ומעלה, עשויה להיות כרוכה בסיכונים רבים עליהם לא כל המבוגרים נותנים מספיק את הדעת.

מחקרים מוכיחים כי היכולת להבחין בעצמים נעים על הכביש, כשאדם סובל מירידה בחדות הראיה, הנחשבת לאחת מתופעות גיל הזהב, מתדרדרת עוד לפני שמחלות עיניים הקשורות לגיל מאובחנות ומטופלות.

ככל שאדם מתבגר, כישורי הנהיגה שלו כרוכים באתגרים נוספים, היות וקיימת אף סכנת אובדן ראייה היקפית, כמו גם האטה בזמן התגובה. הטיפים הבאים מסייעים למבוגרים בגיל הזהב לשמור על בטיחות בכביש, בעיקר בנהיגת לילה.

כמו כל נהג יש להקפיד על רכב תקין, רישיון רכב, ביטוח מקיף וביטוח חובה.

להלן 8 טיפים מאוד חשובים שכדאי לכל בן גיל השלישי ליישם לפני ובעת הנהיגה על מנת לשמור על בטיחות מקסימלית בדרכים:

1. אין להשתמש בטלפון הסלולארי במהלך הנהיגה

בעוד שכלל זה מומלץ לכל גיל, הוא חיוני במיוחד למבוגרים, החווים איטיות תגובה במצבי חירום הקשורים לנהיגה, גם ללא הסחת הדעת של הטלפון הנייד, והסיכונים הכרוכים בשימוש בטלפון במהלך הנהיגה תועדו בלמעלה מ-125 מחקרים.

בדיקה שבוצעה על חלק ממחקרים אלו בשנת 2000 על ידי בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, מצאה כי טלפונים סלולאריים מפחיתים את זמן התגובה והביצועים בקרב נהגים מבוגרים יותר מאשר בקרב נהגים צעירים.

2. הערכת יכולת הנהיגה מבוססת על תגובות אחרים

לכן יש להיות מודעים לאזהרות המשטרה לגבי משימוש בצופרים, הפעלת אורות בלילה או בתקופת החורף, והקפדה על חגורת בטיחות, כמו גם להשקיע חשיבה מיוחדת בכמות הזמן הדרושה לנהיגה אל יעד מסוים.

מומלץ להגביל את הנהיגה ליעדים קצרים יותר, ורצוי בשעות היום, כשתנאי מזג האוויר נוחים. יש להקפיד שהמכונית תהיה במצב טוב, ולתכנן את הזמן הדרוש לנסיעה, תוך הקפדה על רמת המרחק המומלצת מאחורי הרכב שממול.

3. נקיטת משנה זהירות בצמתים

מחקר משנת 2007 הוכיח כי ארבעים אחוזים מהתאונות הקטלניות בצמתים, קשורות לנהגים בגיל הזהב. הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות אלו הייתה ליקוי בחוסר אמדן נכון של התנועה בצומת, במיוחד בעת ביצוע פנייה שמאלה.

4. הימנעות מנהיגה לילית באזורים שאינם מוכרים

המועצה הלאומית לבטיחות מדווחת כי שיעורי תמותת תנועה בקרב בני גיל הזהב, גבוהים פי שלוש בשעות הלילה מאשר בשעות היום, והסיכון לתאונות קטלניות צפוי לגדול באופן משמעותי. גם אם מבוגר חובש משקפיים תקינות, הוא עדיין אינו מוגן מפני השפעות אורות בוהקים, מתקשה לקרוא שלטים במהלך נהיגה, ואינו מבחין או מבדיל היטב בין עצמים שונים בשעות הלילה. לכן מומלץ להימנע מנהיגה במסלולים המאופיינים בתאורה לקויה, פיתולים בלתי סדירים ומחסור בשילוט ברור.

5. בדיקת עיניים אחת לשנה

מומלץ להקפיד על בדיקות עיניים שנתיות החל מגיל שישים ומעלה. אופטומטריסט או רופא עיניים מוודאים התרחשות שינויים רציניים בראייה הקשורים לגיל, כגון ניוון מקולרי. בנוסף, יתכן שקיים צורך במרשם חדש למספר במשקפיים לעיתים תכופות יותר, על מנת לשמור על ראייה אופטימאלית.

6. משקפיים מיוחדים

ציפוי אנטי רפלקטיבי מצמצם סנוור, ועדשות שפותחו בטכנולוגיה לאבחון חזית גל מפחיתות תופעות כגון הילות, הבזקים, בוהק ובעיות אחרות הנגרמות כתוצאה מירידה בראייה.

7. הפחתת מהירות הנהיגה בשעות הלילה

ככל שאדם מתבגר, הוא מגיב במהירות מופחתת בחושך, וסובל משינויים אחרים הקשורים לגיל והמתבטאים בראייה. כשליש בלבד מתאורת הסביבה מגיע לרשתית בשנות השישים, בהשוואה לחדות הראייה בשנות העשרים. לקות ראיה זו מפחיתה באופן משמעותי את יכולת הראייה בשעות הלילה, ולכן יש להפחית בהתאם את מהירות הנהיגה בשעות אלו.

8. טיפול במחלות הקשורות לגיל

אם אדם סובל מקטרקט, למשל, השתלת עדשה תוך עינית המבוצעת בניתוח מספקת ראייה חדה יותר ורגישות טובה יותר לניגודיות, בהשוואה לעדשה מסורתית. במצב של סוכרת, יש לבדוק את העיניים לפחות אחת לשנה ולהקפיד על המלצות הרופא לגבי תזונה, תרופות ואורח חיים, על מנת להפחית את הסיכון לרטינותיה סוכרתית, העלולה לגרום לאובדן ראייה חמור.

ראו גם:

מה מתאים לי? בחירה נכונה של בית דיור מוגן

סקירת סוגי בתי דיור מוגן


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר