ההחלטה המשותפת של בני המשפחה בנוגע למעבר לדיור מוגן

מעבר לדיור מוגןכאשר ילדים מחליטים להעביר הורים קשישים למסגרת בית דיור מוגן, מדובר באחת ההחלטות הקשות ביותר אותן הם נדרשים לבצע.

קשישים רבים אוחזים בתפיסה שאינה מציאותית ומאמינים כי הם יכולים לדאוג לעצמם, בעצמם, למשך שארית חייהם. זהו השלב בו ילדיהם או בני משפחה אחרים יכולים לסייע בזיהוי הבעיה, לסייע לבני הגיל השלישי לבחור מבין אפשרויות התעסוקה הרבות העומדות בפניהם, ולחולל את השינוי הרצוי.

ללא קשר לגיל ההורים, כשהם מתחילים לחוות שינויים או קשיים בתפקוד היומיומי, זהו הזמן להתחיל לתקשר לגבי העתיד. כשמתחילים בפתיחת ערוצי התקשורת בשלבים מוקדמים, המילים כגון "קשיים", "בית אבות" או "דיור מוגן" הופכות להיות מאיימות פחות בשלבים מאוחרים יותר, ולשם הצלחת התהליך, חיוני להתכונן מוקדם ככל הניתן.

הימנעות מתכנון מוקדם לגבי מעבר ההורים לבית דיור מוגן עלולה להוביל למצבי משבר, שכתוצאה מהם בני גיל הזהב חווים בלבול, ובני משפחתם, למרות הכוונות הטובות, מוצאים את עצמם בחוסר ארגון, בעיות משפחתיות וכאוס.

חשיבות השיחות הרגילות

ניתן להימנע מהשלכות שליליות מיותרות הנובעות מחוסר תכנון מוקדם באמצעות קיום שיחות קבועות עם ההורים לגבי העתיד. על בני המשפחה להתייחס לבעיית ההורים המבוגרים כאילו מדובר בהם עצמם.

כשאומרים להורים משהו בסגנון: אתה חייב לעשות זאת", הם מאבדים את ההקשבה, ולכן מומלץ במקום זאת לומר משהו כגון: "אימא, אני דואג לך, קשה לי לראות אותך במצב הזה". גישה זו היא שגורמת להורים המבוגרים, בסופו של דבר, לאחר הבנת החששות החמורים לגבי מצב בריאותם ובטיחותם, לומר לבסוף "כן" לגבי מעבר לבית דיור מוגן.

מומחים סבורים כי תשעה מתוך עשרה הורים אינם מעוניינים להכביד על ילדיהם, ולעיתים קרובות יגיבו לסוג זה של תקשורת כנה. הם נוטים להסתיר היבטים מסוימים לגבי חייהם מילדיהם הבוגרים, היות ואינם מעוניינים להפחידם. יחד עם זאת, אם בני המשפחה מתקשרים עימם בפתיחות ובנעימות, ומבטאים את דאגתם, זה יכול לעשות את כל ההבדל.

התמודדות עם הורים המתמידים בסירובם

פסיכולוגים מייעצים לבני משפחה המתמודדים עם הורים המתעקשים להישאר בביתם, ומסבירים כי לא קיימות שיטות מיוחדות או קסמים המשכנעים את בני גיל הזהב להסכים למעבר, וממליצים בדרך כלל על ביקורים תכופים במספר בתי דיור מוגן לשם התרשמות, שינוי הדעה הקדומה ובחינת ההתאמה לדייר הפוטנציאלי.

אנשים, ולאו דווקא מבוגרים, נוטים יותר לשנות את עמדתם ואת אורח חייהם, אם השינוי נובע מתוכם, כבחירה אישית.

הפעלת הלחץ מונעת את השינוי, ואדם מתנגד בדרך כלל ללחצים, ללא קשר לצדקת טיעוני האדם האחר. כשההורים מסרבים שוב לשקול את רעיון המעבר, יש להניח להם לתקופה מסוימת, אך לא לוותר. מומלץ לאתר הקשרים אחרים בהם ניתן להעלות שוב את הנושא.

בסופו של דבר, לעיתים רק לאחר שהמצב מתדרדר, הורים מבוגרים מביעים נכונות לבקר בבית דיור מוגן. על בני המשפחה לקיים את הביקורים ללא דיחוי, ולהסביר להורים כי במרבית המקומות ניתן להתקבל לתקופת ניסיון קצרה לפני קבלת ההחלטה אם למכור את הבית ולהישאר במסגרת הדיור המוגן או לשוב הביתה. מומחים סבורים כי למרות חוסר הנוחות שתיתכן בצעד זה, הביטחון של הקשיש, כי ההחלטה הסופית היא שלו בלבד, היא שעושה את ההבדל.

גיבוש צוות משפחתי

מצב בריאותי של הורים מבוגרים הוא עניין משפחתי, ומסיבה זו מומלץ לאסוף את האחים, האחיות, הילדים, הדודים והדודות כדי להחליט לגבי שיטת הטיפול בצרכי הורים מבוגרים הזקוקים לסיעוד. יש להיפגש ולדון בבעיה ללא נוכחות ההורים. בני משפחה המתגוררים במרחק, יכולים להתייעץ עם מומחים מקצועיים זמינים המדריכים את בני המשפחה במעבר דרך ההיבטים הרגשיים והפיסיים של המעבר.

אחד ההיבטים החיוניים לגביהם יש להתייעץ הוא סוגיית הכספים, ויש לקבל את ההחלטה לגבי בחירת האדם שינהל את השיקולים המהותיים. זה יכול להיות כל אחד מבני המשפחה, כל עוד הוא מבוגר, אחראי, ומסוגל לפעול ככוח עמיד בפני הרשויות המשפטיות והפיננסיות. חיוני שכל בני המשפחה יהיו תמימי דעים לגבי המעבר, ושכולם יבינו את המסר הכללי האחיד אותו יש לשדר להורה המבוגר.

התמודדות עם רגשות אשמה

ללא קשר לאופן החלק בו מתבצע התהליך, בני משפחה חשים אשמה בדרך כלל לגבי העברת ההורים הקשישים לבית דיור מוגן לטווח הארוך. לכן קבלת ההחלטה לגבי המעבר צריכה להתבסס על השיקול הטוב ביותר להורים בכל זמן נתון.

בדרך כלל מדובר בצעד הטוב ביותר אותו יכולים לבצע בני משפחה, היות ומדובר בשיפור איכות החיים של ההורה מנקודת מבט רפואית וחברתית. בתי דיור מוגן משתנים בהיבטי האיכות, אך כולם, או לפחות מרביתם, מציעים תנאי דיור הולמים, סבירים ואף איכותיים ביותר, והורים רבים אף משגשגים בהם.

מציאת בית דיור מוגן המתאים ביותר

לא פשוט למצוא את בית הדיור המוגן שיתאים ליקר שלכם מכל הבחינות. חשוב לפני הכל לבחון קודם כל את הצרכים שלו ולאחר מכן להתאים את הדיור אליו. עוד עניין שיש לקחת בחשבון הוא היכן לעבור – האם קרוב למיקום המשפחה? ואם רחוק, האם התנאים יהיו מספקים על מנת להסתדר לבד? ישנן חברות שמסייעות למשפחות בבחירת הדיור המוגן המתאים ביותר ליקיריהם, חברת קרן אור, הינה אחת מהם, חברה מקצועית אשר תלווה אתכם לאורך כל הדרך, בהתאם לקריוטריונים החשובים לכם בבואכם לבחור את בית הדיור המוגן. באתר shasnet.org.il ריכזנו עבורכם רשימת המלצות על בתי דיור מוגן לפי ערים כך שתוכלו לגבש החלטה מושכלת יותר לגבי הבית הבא שהיקיר שלכם יעבור אליו.

 

ראו גם:

מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובמוסדות דיור מוגן – כל מה שחשוב לדעת

איזה סוג של דיור מוגן מתאים לכם – דיור מוגן, תומר או סיעודי?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר