סוגי בתי דיור מוגן – דיור מוגן, תומך, סיעודי

בית דיור מוגן

בשנים האחרונות הפכו אפשרויות הדיור למבוגרים בני גיל הזהב למגוונים יותר מאי פעם. אם פעם נחשב המעבר לבית אבות לצעד קשה, שלעיתים נעשה בצורה של בלית ברירה, הרי שכיום המצב רחוק מאוד מכך.

התארכות תוחלת החיים והיכולת לשמור על תפקוד מלא או כמעט מלא גם בעשור השביעי והשמיני של החיים הביאו רבים לחפש פתרונות דיור איכותיים, תפורים לפי מידה. על רקע מצב דברים זה, נציג בפניכם סוגים שונים של בתי דיור מוגן:

  1. דיור מוגן
  2. דיור מוגן תומך
  3. דיור מוגן סיעודי

דיור מוגן

דיור מוגן תומך נועד לספק סביבת מגורים תומכת למבוגרים ולפנסיונרים שמתפקדים באופן עצמאי ומלא. בתי הדיור המוגן פועלים ברובם הגדול באופן פרטי והם מאפשרים לכל דייר לבחור בחדר פרטי ליחיד או לזוג. יש לציין שיחידות הדיור יהיו בדרך כלל מאובזרות באופן מלא, עם מטבח, שירותים, סלון, מיזוג, לחצני מצוקה ועוד.

בתי דיור מוגן מספקים לדיירים שירותים שונים, כחלק משגרת החיים במקום. בין היתר ניתן ליהנות מארוחות קבועות, בחדר האוכל או במשלוח לחדר. לצד שירות של ארוחות ניתן לקבל שירותי אחזקה, ניקיון וכביסה וכן ניתן להתקין בחדר טלוויזיה בכבלים.

חשוב לציין שגולת הכותרת של הדיור המוגן היא שורה של שירותי פנאי, תרבות ובידור שמוצעים לדיירים בכל יום ויום. בין היתר מדובר על חוגים ללימוד שפות, אומנות, מלאכת יד, הרצאות, חוגי מוזיקה, פעילויות בחגים, משחקי חברה וקפלים, הצגות, סיורים ועוד.

שירותים נוספים שמציעים בתי דיור מוגן לדיירים כוללים גם –

  • שירותי רפואה – רופא, אחיות, פיזיותרפיה, עובדים סוציאליים.
  • שירותי דואר.
  • הסעות למרכזי הערים.
  • קפיטריה ולובי מפוארים.
  • לעתים יש גם חדרי ספא, חדרי כושר, ברכה.

מומלץ להיכנס לתקופת ניסיון לדיור המוגן הנבחר, ולהחליט בהתאם.

דיור מוגן תומך

שירות של דיור מוגן תומך הינו הרחבה של הדיור המוגן שאותו הצגנו לעיל. לעומת דיירים שבחרו באופציה הרגילה, כאן מדובר על דיירים שזקוקים לתנאים מותאמים, שכן יש להם קשיי תפקוד או הגבלות מסוימות.

יש לציין שבאמצעות השירות שניתן לדיירים הללו הם מסוגלים לתפקד באופן כמעט רגיל ולהשתתף בכל הפעילויות המוצעות לדיירים.

חשוב מאוד לומר שדיירים שזקוקים לדיור מוגן תומך יכולים להגיע לרמת תפקוד גבוהה והם אינם מוגדרים כתשושים או כסיעודיים. גם במקרה זה מתגורר הדייר ביחידת דיור נפרדת, כאשר לעיתים מותקנים בה אביזרים שונים שנועדו להקל על תפקוד יום יומי. מעקות מתכת ועזרים לעבור משכיבה לישיבה או מישיבה לעמידה הם דוגמאות לעזרים מתאימים.

ראוי להוסיף שישנם בתי דיור מוגן שמציעים שירות נלווה של החלמה, שנועד לסייע לדיירים העצמאיים לעבור תקופה מסוימת של ירידה בתפקוד. כך, דיירים שחוו מחלה קשה או אשפוז שפוגעים בתפקוד באופן זמני נהנים משירות של החלמה בחדרים או באגף נפרד.

דיור סיעודי

דיור סיעודי יכול להיות חלק מדיור מוגן או לחילופין – מתקן דיור המיועד לדיירים סיעודיים בלבד. כיום, חלק גדול מבתי הדיור המוגן כוללים גם מחלקה סיעודית, שמתפקדת באופן נפרד מהאגף הרגיל.

במחלקה הסיעודית נמצאים אנשים שזקוקים לסיוע וליווי של עשרים וארבע שעות ביממה שכן הם אינם בעלי יכולת תפקוד עצמאית. לרוב, המגורים אינם בחדר פרטי כי אם בחדרים משותפים בני שניים עד שלושה דיירים.

במהלך השהות במחלקה הסיעודית מקבלים הדיירים שירותים שונים ומגוונים, עם דגש על טיפול רפואי, קבלת תזונה מותאמת, קבלת אביזרים כמו חיתולי מבוגרים ועזרים שונים. במידת האפשר לוקחים הדיירים חלק בפעילויות שונות כגון ריפוי בעיסוק, הרצאות וכדומה.

התאמה נכונה של בית דיור מוגן לפי מצב תפקודי

בשורה תחתונה, התאמה טובה של סוג בית דיור מוגן תניב לקשיש את המענה הרצוי והטוב ביותר. ישנן חברות, כדוגמת חברת קרן אור, אשר מתמחה בהתאמה של בתי דיור מוגן לפי מצבו הטיפולי, הנפשי והכלכלי של המבוגר ומומלץ מאוד להיעזר בשירותיה טרם ההחלטה להיכנס לבית דיור מוגן. אחד מהאתרים המובילים כיום בנושא הינו אתר ההורים שלי – myparents.co.il המספק לגולשים מרחבי הארץ פתרונות דיור לבני גיל הזהב וייעוץ חינם ללא עלות.

בנוסף, מומלץ מאוד לאתר אנשים בסביבה הקרובה המתמודדים או שהתמודדו עם מעבר לבית דיור מוגן ולברר איתם על כל התהליך מתחילתו ועד סופו. כך, תוכלו לדעת פחות או יותר למה להיערך ואיך להתמודד עם המצב החדש.

ראו גם:

בחירה נכונה של דיור מוגן

בטיחות בכביש – 8  טיפים לנהיגה בגיל השלישי


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר