פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק בדיור מוגן לבני גיל הזהב

פזיותרפיהשירותי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק נחשבים לטיפולים איכותיים המועילים למצבים רבים המשפיעים על אנשים מבוגרים, החל מאלצהיימר ועד לבריחת שתן. בתי דיור מוגן רבים מציעים לדייריהם שירותים אלו כדרך לשיפור יכולת התפקוד מניעת נפילות, ושמירה על עצמאותם.

כל דייר בית דיור מוגן, בכל גיל, ומכל רקע אישי, חווה קשיים תפקודיים הנוגעים לו בלבד והנובעים מפציעות ספורט, נטיות גנטיות, תאונת דרכים או מחלה. אין שני אנשים זהים ולכן גם אין שתי תכניות ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה זהות, וכל דייר מקבל, כחלק מהשירותים הניתנים לו, תכנית טיפול מותאמת אישית. כמו גם, כל קשיש נמצא בסוג מסוים של בית דיור מוגן ובחלקם הגדול מחוייבים לספק שירותי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק.

פיזיותרפיה לבני גיל הזהב

פיזיותרפיסטים המעניקים שירותים בבתי דיור מוגן מסייעים לדיירים קשישים לשחזר או להגדיל את הכוח, את טווח התנועה, הגמישות, הקואורדינציה והסיבולת, כמו גם להפחית את הכאב. מטרה נוספת של פעילות זו היא הכשרת המבוגר לבצע בעצמו משימות יומיומיות.

דלקת פרקים, למשל, המתרחשת בגיל 65 ומשפיעה כמעט על כל המבוגרים. היא מתבטאת בבעיות בעמוד השדרה גם אם התסמינים משתנים מאדם לאדם. לבד מנטילת תרופות, יכולים בני גיל הזהב לשפר את מצבם באמצעות סוגים רבים של טיפול פיזי כגון הידרותרפיה, חבילות חמות, גירוי חשמלי וקרח על מנת להפחית את הנפיחות. טיפול פיזיותרפיה מציב את הדגש על שיפור הכוח, טווח התנועה, האיזון והתיאום.

יתרונות ריפוי בעיסוק

מרפא בעיסוק הפועל בבית דיור מוגן מרכיב לכל דייר את תכנית הטיפול המתאימה לו, ומעודד אותו להקדיש את הזמן מידי יום כדי לבצע פעילות גופנית, ולמצוא שיטות להתאים את התכנית לשיפור מצבו הבריאותי. הוא מסייע לו לאמץ תרגילים המסייעים בהקלת מצבו.

הליכה בגינת הבית, ביצוע פעילויות הקשורות לחיי היומיום, ומציאת ההנאה בפעילויות מלאכות יד, או בחירה מבין אפשרויות התעסוקה בגיל השלישי, גורמת למטופלים למצות את יכולותיהם על מנת למנוע ירידה קוגנטיבית. מדענים מאמינים כי תכניות ריפוי בעיסוק הן קריטיות למתן מענה הולם לצרכי האוכלוסייה המבוגרת.

תפקיד בני המשפחה

למרות שאדם מבוגר השוהה במסגרת דיור מוגן מקבל את תשומת הלב לה הוא זקוק, מומלץ שבני המשפחה ילוו אותו, יצאו עימו לטיולים, ויגלו מעורבות בהיבטי תכניות טיפולי הפיזיותרפיה והריפוי בעיסוק אותם הוא מקבל במקום.

קרובי משפחה צריכים להבין את משמעות אובדן הניידות והעצמאות. זוהי חוויה מפחידה להיות תלוי באחר, ולכן ככל שבני המשפחה מבינים את היבטי ההזדקנות, הם מסוגלים לסייע יותר ליקירם לשפר את איכות חייו.

בני המשפחה צריכים להבין את עיקרי תכניות הטיפול לאחר התייעצות עם הפיזיותרפיסט והמרפא בעיסוק, וכשהתמונה ברורה להם, עליהם להשתתף במסגרות הטיפוליות אך לא לנדנד. כשהם מגיעים, למשל, לבקר את יקירם המבוגר, עליהם להציע טיול באוויר הצח במקום להורות על יציאה החוצה. חשוב אף לוודא שהמטופל אוכל נכון, ולהביא לו את החטיפים האהובים עליו. במילים אחרות, גישת בני המשפחה צריכה להיות אוהדת ותומכת ולא כזו המגבירה את החרדה אצל המבוגר.

מעל לכל, יש להבין כי טיפולי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק הם תהליך מתמשך הדומה למסע, וכמו בכל המסעות, צפוי שיתרחשו עליות ומורדות. לכן נדרשים בני המשפחה לסגל ציפיות ריאליות ולסייע למבוגר המטופל.

תכניות הריפוי בעיסוק וטיפולי הפיזיותרפיה המוצעים בבתי דיור מוגן פועלים באופן של תכניות מניעה המסייעות לקשישים לשמור על בריאותם ועצמאותם לטווח הארוך יותר, ומונעות מעבר למחלקת הסיעוד המורכב ותשושי הנפש.

ראו גם:

איזה דיור מוגן מתאים לכם? בדקו

לקראת מעבר לדיור מוגן – ההחלטה המשותפת של ההורים וילדיהם


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר