'מגן אבות ואמהות' – התכנית הלאומית להגנת בתי קשישים בזמן קורונה

ככל שהנתונים לגבי מגיפת הקורונה המשיכה להצטבר בישראל ובעולם, התבררה התמונה: האוכלוסיה הפגיעה ביותר בפני הנגיף, וזו שהסבירות לסיבוכים וסכנת החיים עבורם מוחשיים יותר, היא האוכלוסייה המבוגרת. המוקדים המסוכנים ביותר עבורם הם אלו המיועדים לאכלס אותם, ובעיקר בתי אבות ומוסדות לדיור מוגן. בחודשים האחרונים היינו עדים להתפרצויות חמורות בעשרות מוסדות לגיל הזהב בישראל, כשלא פעם התוצאה הייתה פגיעה מהותית בדיירים – ולעיתים גם מוות.

בחודש אפריל 2020, פורסמה תוכנית מקיפה שאמורה לצמצם ככל האפשר את הסכנה הקיימת במוסדות לגיל הזהב, תוך הגדרת נהלים ברורים של בדיקות, אשפוז, התנהלות צוותים רפואיים ועוד. תקנות אלו רוכזו במסמך בשם "מגן אבות ואימהות", פרוטוקול בן כ-150 עמודים שהוגש למשרד הבריאות על ידי מי שהיה באותה עת מנהל הפרויקט של תחום בתי האבות ומונה מאז להיות הפרויקטור של המאבק הלאומי בקורונה בישראל, פרופסור רוני רמזו.

מה הם עיקרי תוכנית 'מגן אבות ואמהות'?'מגן אבות ואמהות' - התכנית הלאומית להגנת בתי קשישים בזמן קורונה

ברור כי צמצום ממד הסכנה הקיים במוסדות לגיל השלישי הוא משימה מורכבת בכל קנה מידה, הדורשת מענה לכל אחד מהשלבים העיקריים בשרשרת ההדבקה, הכנסה של משתנים רבים למשוואת הניהול והתפעול וכמובן שגם כספים, ציוד וכוח אדם. "מגן אבות ואימהות" מתייחסת לשורה ארוכה של פעולות שצריכות להתבצע באופן יום-יומי, וגם במבט כוללני וארוך טווח, שעשויות להיות רלוונטיות ברמה הלאומית או לחלופין באופן בו כל בית אבות או מוסד דיור מוגן מתנהלים.

ברמה הלאומית, התוכנית הגדירה הקמה של מטה אחד – "מטה מגן אבות" – שיקבל שורה ארוכה של תפקידים הקשורים להתמודדות עם הקורונה, לרבות ההנחיות השוטפות בשטח או האישורים הנדרשים עבור הגורמים השונים. התוכנית הכירה בחשיבותו של פיקוד העורף, שהוחלט להרחיב את המעורבות שלו במגוון פעולות: החל משינוע של תרופות וציוד לבתי אבות ולמוסדות דיור מוגן, דרך קיום הדרכות לצוות או לאוכלוסיית הדיירים לעד לביצוע של פעולות חיטוי וניקיון. במאמר מוסגר, נציין שמאז שפורסמה התוכנית עלתה עוד יותר מעורבות משרד הביטחון ופיקוד העורף במאבק הלאומי בקורונה.

בחודשים האחרונים עלה בצורה משמעותית היקף הבדיקות הנעשות בישראל, עד לרמה של עשרות אלפי בדיקות מדי יום. "מגן אבות ואימהות" הדגישה את חשיבות ביצוע הבדיקות במוסדות המיועדים לגיל השלישי, כך שאחת המטרות העיקריות שנוסחו במסמך היא הגדלה משמעותית בהיקף הבדיקות. זאת לצד הקמה של מחלקות ייעודיות בתוך בתי האבות ומוסדות הדיור המוגן, המיודעות לחולי קורונה קלים או לחולים בדרגה בינונית.

הידבקות של הצוות הפועל במוסדות לגיל השלישי בקורונה היא אחד מתרחישי האימה: החשש, שלמרבה הצער אומת בישראל ובמקומות שונים בעולם, הוא שהידבקות של אנשי הצוות תגדיל משמעותית את הסיכון לפגיעה באוכלוסיית הדיירים הרגישה ואף עלולה לשבש את פעילות המוסדות. כדי להקטין את סיכוני ההדבקה הוגדרו מספר פרוטוקולים, לרבות צמצום היקף העבודה של אנשי צוות רפואי במספר מוסדות במקביל, הקפדה ככל שאפשר על עבודה בצוותים קבועים, הקמת מאגר פוטנציאלי של עובדים וסטודנטים מבתי ספר סיעודיים למתן תגבור במידת הצורך ועוד.

המסמך כולל עשרה עקרונות "ברזל" המלווים אותו לכל אורכו, כאשר הדגשים העיקריים הם על ניהול, תרחיש, מיטות, תורת עבודה, בדיקות, משאבים, מוקדים, הסברה, תקציב ותמיכה רגשית לבני גיל הזהב.

לקריאה נוספת:
מגן אבות ואמהות – תכנית לאומית למתן מענה להגנה של דיירי מוסדות הגיל השלישי – המטה למאבק בקורונה
תכנית לאומית להגנה על דיירי מוסדות הגיל השלישי – משרד הבריאות
What explains Covid-19’s lethality for the elderly? Scientists look to ‘twilight’ of the immune system
Considerations for Retirement Communities and Independent Living Facilities – CDC

 

אולי יעניין אותך גם:

היתרונות והחסרונות בבית אבות או דיור מוגן – איך לבחור?

מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובמוסדות דיור מוגן – כל מה שחשוב לדעת


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר