על מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובדיור מוגן

קשישים סיעודיים, על פי ההגדרה, הם קשישים הסובלים מנכות או ממחלה כרונית הפוגעת רבות ביכולת התפקוד העצמאי שלהם.על מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובדיור מוגן קשישים אלו צריכים להימצא תחת השגחה רפואיתי צמודה ולקבל סיוע בביצוע פעולות יום-יומיות שנראות בסיסיות לאנשים בעלי רמות תפקוד גבוהות יותר, דוגמת שכיבה, קימה, הלבשה, רחצה, האכלה, שליטה על הסוגרים והתניידות. ההגדרות של רמת הסיעוד תלויות בממצאים הרפואיים, משתנות מקשיש וקשיש וגם עשויות להשתנות לאורך זמן: למשל מצב סיעודי זמני, או אבחנה חשובה בין סיעודי קל לבין סיעודי מורכב.

הנקודה החשובה היא שהגדרת אדם מבוגר מסוים כסיעודי מביאה לכך שעליו לקבל שירותים מיוחדים וטיפול צמוד במוסדות בהם הוא מתגורר, בין אם בתי אבות ובין אם מוסדות לדיור מוגן.

מה מציע בית אבות סיעודי לדיירים?

כאשר אנחנו מדברים על בית אבות סיעודי, אנחנו מתכוונים לבית אבות בו מחלקה סיעודית אחת לפחות. זוהי מחלקה בה הקשישים מקבלים את השירותים הניתנים לכלל הדיירים, אבל גם מעבר לכך: בעיקר השגחה בשעות היום או הלילה והצמדה של מטפל סיעודי אישי לביצוע במטלות השונות לאורך היום. המחלקות הסיעודיות נוטות להיות אינטימיות באופן יחסי, וזאת עקב הידיעה שכל קשיש המתגורר בהן זקוק בוודאי לתשומת לב רבה.

בשנים עברו, התפיסה של המחלקות הסיעודיות בבתי האבות הייתה מעט "אפרורית" – כלומר של מקום קר ומנוכר, המעניק לדייריו את השירותים ההכרחיים עבורם אבל לא מעבר לכך. בעקבות העלייה המשמעותית באיכות החיים במרוצת השנים, השתנתה התמונה מהבחינה הזו. כיום ישנם בתי אבות רבים המציעים איכות חיים גבוהה לדייריים, אפילו במחלקות הסיעודיות, כך שמלבד הסיוע השוטף הם נהנים מתשתיות שונות, מפעילויות מגוונות לשעות הפנאי וכן הלאה.

לא רק בבתי אבות, מחלקות סיעודיות במוסדות דיור מוגן

מוסדות דיור מוגן נתפסים על ידי רבים – ולעיתים בצדק גמור – ככאלו הפונים למבוגרים בעלי רמת תפקוד גבוהה, אפילו עצמאים לחלוטין. במקרים אלו אמורים המוסדות להציע איכות חיים גבוהה בשנות החיים המאוחרות יותר, כך שהם יקבלו סביבה נעימה ובטוחה בתקופה חשובה זו של חייהם. עקב כך שהות במוסדות לדיור מוגן נוטה להיות יקרה יותר מאשר בתי אבות, לעיתים בצורה משמעותית.

עם זאת, גם מבחינתם של מוסדות הדיור המוגן אנחנו עדים לשינויים מרחיקי לכת בעת הנוכחית. ניתן למצוא כיום מוסדות דיור מוגן הפונים גם לאוכלוסיות קשישים בעלי רמות תפקוד נמוכות יותר, לרבות קשישים סיעודיים. ההנחה כאן היא שהם יוכלו ליהנות מהתשתיות הרחבות ומאיכות החיים הגבוהה שמציע המוסד לדייריו, ולצד זה לקבל תשומת לב ניכרת וצמודה יותר כמתבקש ממצבם.

איך מקבלים את ההחלטה המתאימה ביותר עבור האדם הסיעודי?

סוגיית המגורים בגיל הזהב היא מורכבת בכל קנה מידה, במיוחד במקרה של קשישים סיעודיים. הצפי הוא שתהיינה אפשרויות מגורים רבות בכל אזור גיאוגרפי, גם אם עצם הדרישה למחלקות סיעודיות צפויה לצמצם במידת מה את האפשרויות: לא כל מוסד לגיל הזהב אכן יכול וערוך לטפל בקשישים סיעודיים ולהעניק להם את תשומת הלב, השירותים המיוחדים וההשגחה הצמודה הנדרשים. חשוב לכן להעביר למוסד המיועד את המסמכים המעידים על רמת התפקוד של הקשיש.

בסופו של דבר, התאמת דיור מוגן או בית אבות סיעודי וההחלטה חייבת להיות של הקשיש (במדיה והוא יכול ומסוגל לקבל אותה) ושל בני משפחתו. עם כל הקושי שבדבר, מומלץ לבקר בכמה מוסדות לגיל הזהב לפחות לפני שמקבלים את ההחלטה, להתרשם מהתנאים השוררים במחלקות הסיעודיות, לשוחח עם הצוות הפועל במקום ובמידת האפשר גם עם הדייריים. בדרך זו אפשר ללמוד הרבה מאוד דברים על המוסד הנתון, שלא בהכרח מבוטאים היטב בפרסומים השיווקיים או באתרי האינטרנט שלו.

 

אולי יעניין אותך גם:

כיצד חוק הדיור המוגן מתייחס לדיור מוגן עם מטפל צמוד? יצאנו לבדוק


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר