מסלולי תשלום בדיור מוגן

מסלולי תשלוםבשנים האחרונות התקבע מעמדם של מתחמי המגורים האיכותיים או אפילו האקסקלוסיביים לבני הגיל השלישי כמקום מועדף לדיירים עצמאים. בעקבות התחרות הגוברת בין האפשרויות השונות של דיור מוגן התפתחו גם כמה מסלולי מימון שמהם ניתן לבחור – איש איש לפי העדפתו ויכולותיו הפיננסיות.

במאמר הנוכחי נכיר את המסלולים השונים ונראה תוך כדי כך גם מהן העלויות המקובלות של דיור מוגן בישראל של ימינו.

דיור מוגן ופיקדון בכניסה

בישראל קיימים סוגים שונים של פתרונות דיור לבני הגיל השלישי. בין היתר ניתן למצוא בתי דיור מוגן, בתי אבות, מוסדות גריאטריים וסיעודיים ועוד. לעומת מוסדות גריאטריים בסיסיים שנותנים מענה למי שזקוק לפתרון דיור מסובסד או ממומן ניתן למצוא את בתי האבות שאינם דומים כלל וכלל לבתי האבות הוותיקים שבהם משוכנים בכל חדר לכל הפחות שני דיירים.

לעומת בתי אבות שבהם מקובל תשלום חודשי בלבד, דיור מוגן מצריך מהדייר גיוס של הון עצמי ראשוני של לכל הפחות כמה מאות אלפי שקלים. הון עצמי זה מכונה בשם "פיקדון" אך זהו איננו חיסכון. מדובר למעשה בסוג של ערבות שמספק הדייר להנהלת הדיור המוגן.

חשוב להבין שאותו פיקדון שמשולם לבית האבות איננו אך ורק סוג של בטוחה. למעשה, זהו חלק מהתשלום שאותו משלמים שכן בכל שנה מקוזז חלק מסוים מהפיקדון כך שיתרתו יורדת. בלשון המקצועית נהוג לכנות את התהליך הזה בשם "שחיקה".

חשוב לבדוק מראש לא רק איזה סכום של פיקדון נדרשים לשלם בכניסה אלא גם מהו הקצב של השחיקה הזאת. שחיקת הפיקדון יכולה להיות בקצב של שני אחוזים לשנה אולם היא יכולה להיות גם כפולה ובמקרים מסוימים גם מעבר לכך. למעשה, כפי שנראה מיד, התפתחו מסלולים נוספים ודרכי תשלום לבתי אבות שכוללים וויתור על פיקדון מצד אחד או פיקדון בשחיקה מואצת מצד שני.

שכירות חודשית

מימון השהות, הדיור והשירותים השונים שמעניקים בדיור המוגן נעשית באמצעות תשלום חודשי שאותו נדרש הדייר לשלם. התשלום הזה אנו קבוע, יש לציין, והוא עשוי להשתנות על פי מנגנון שנקבע בכניסה כגון עליה בשיעור המדד או בקצב אחר, ידוע מראש. התשלום החודשי יכול לכלול סעיף של שירותים בסיסיים וכן גם תוספת עבור שירותי בחירה שונים כגון שירותי וטיפוח, ספא, ארוחות, לחצן מצוקה ועוד.

דמי השכירות החודשים יכולים לנוע החל מארבעת אלפים ₪ לחודש וכלה בעשרים אלף ₪ בחודש. ההבדלים נשענים על גודל יחידת הדיור, על אופי הדיור המוגן, סוג השירותים וכן על קיומו או אי קיומו של פיקדון בכניסה. שלא כמו בעבר, כיום יש יותר ויותר מסלולים שמאפשרים וויתור על פיקדון בכניסה בתמורה לתשלום חודשי גבוה יותר. לחילופין, יש אפשרות לפיקדון נמוך יותר אך כזה שמנגנון השחיקה שלו מהיר יותר.

כל המסלולים לבחירה

אם נרצה לסכם, הרי שמסלולי התשלום לדיור מוגן כיום כוללים יחסים שונים בין פיקדון המשולם בכניסה לבין תשלום חודשי של דמי שכירות. המסלולים הנפוצים ביותר הם:

  • הדגם המסורתי של מסלול תשלום כולל פיקדון חודשי בן כמה מאות אלפי שקלים (יכול במקרים מסוימים להגיע גם למיליון שקלים ויותר) בשחיקה חודשית של 2%-5%. בנוסף לפיקדון – קיים תשלום חודשי נמוך יחסית.
  • פיקדון שחיקה מואצת – כאן מדובר בפיקדון נמוך הרבה יותר, לעיתים במחצית ולעיתים אף מעבר לכך, עם תשלום חודשי דומה לזה שבסלול הקודם. ההבדל הוא שהפיקדון נשחק כמעט באופן מלא בתוך ארבע עד חמש שנים.
  • מסלול ללא פיקדון – תשלום חודשי מקסימלי, ללא פיקדון בכניסה או עם פיקדון נמוך במיוחד.

 

אולי יעניין אותך גם:

גישור גירושין בקרב בני גיל הזהב – להתגבר על האתגרי הגיל ולצאת לדרך חדשה

המדריך להתאמת בית דיור מוגן

ההחלטה המשותפת של בני המשפחה ומעבר לדיור מוגן


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר