אושרה תוכנית הבנייה במצפה נפתוח בירושלים: 1400 יחידות דיור יוקמו באתר הטבע הייחודי

בניית דיור מוגןמצפה נפתוח עלה בחודשים האחרונים לכותרות יותר מפעם אחת. זהו אתר טבע מרשים מאד הממוקם במורדות שכונת רמות שבירושלים, אשר ארגוני הסביבה יציינו בפה מלא את העושר הביולוגי העשיר שלו, מאות סוגי הצמחים ובעלי החיים (כולל העדר הגדול בהרי יהודה של צבאים), שרידים ארכיאולוגיים, ממצאים תנ"כיים ועוד. כל אלה מביאים לאזור ייחודי בעולם בעולם במגוון הביולוגי העשיר שבו ביחס לשטח הצפוף והמצומצם.

למרות כל אלה, בשנים האחרונות מקודמת תוכנית מקיפה מאד לבנייה נדל"נית במצפה עצמו, עם כ-1,400 יחידות דיור שצפויות מטבע הדברים לשנות את אופי המצפה בצורה ניכרת. הנה כל מה שחשוב שתדעו על התוכנית ועל הדיון הציבורי הער שהיא מעלה.

על תוכנית הדיור השאפתנית

תוכנית מצפה נפתוח-מורדות מתוכננת, כאמור, לגבעה הירוקה ההיחודית הנמצאת בעמק ארזים שבבירת ישראל, במרחק קצר מאד משכונת רמות. התוכנית מדברת על הקמה של 1,435 יחידות דיור למגורים, ברמות שונות, ולצד זה כ-200 יחידות לדיור מוגן ושטחים מסחריים. כל אלה צפויים להתבצע על גבי שטח של 417 מ"ר, שכאמור עמוס מאד באזורים האלה במשאבי טבע, צמחייה, בעלי חיים ועוד.

התוכנית הזו מהווה רק אחד מבין פרוייקטים רבים שמתוכננים במטרה ליישב את אזור הרי ירושלים, תוכניות שאמורים להוסיף למארג התושבים של בירת ישראל כ-40 אלף יחידות דיור. המטרה בכך היא להפחית את מחירי הדיור הדי גבוהים בירושלים, באמצעות הגברת היצע הדירות בעיר ובסביבתה.

אז איפה זה עומד?

הסיפור של הבנייה במצפה נפתוח נמצא בעיצומו גם בחודשים האלה, כך שעדיין לא ידוע מה יוליד יום.

בתחילת 2015 הושק "המאבק הסביבתי של שנת 2015", שההיבט המרכזי שלו התנגדות לתוכניות בנייה באזורי הטבע של אזור ירושלים. מן העבר השני של המשוואה, הכריז משרד האוצר בראשות השר משה כחלון על עשרה אזורים "מועדפי דיור", בהם הליך הבנייה אמור להיות מזורז – סביר להניח שכבר ניחשתם שגם האזור של מצפה נפתוח נמצא ברשימה הזו. לכן גורמים שונים החלו להתנגד לתוכנית בתוקף, ביניהם הקרן הקיימת לישראל ועיריית ירושלים, שאף איימה לפעול בזירה המשפטית כנגד אותה החלטה. המתנגדים מצביעים על כ-60,000 עתודות אחרות לדיור בירושלים, כך שמצפה נפתוח צריך לקבל עדיפות נמוכה מאד, אם בכלל.

לקראת סוף שנת 2015 אישרה ועדת התכנון הארצית למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) את תוכנית הבנייה, למרות רשימת המתנגדים הארוכה. הוועדה קבעה שלפיתוח הנדל"ני של האזור יש ערך עליון, כאשר התפקיד של רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר במצב הדברים הזה הוא לפקח בצורה מקיפה על העבודות, להביא לשימור אתרי עתיקות בסביבה וכיוצא בזה.

בתחילת 2016 הוועדה לקידום מתחמים מועדפים הפקידה את הפרוייקט, כחלק מהנוהל המקובל בתחום הנדל"ן, להתנגדויות של הציבור. הארגונים השונים המתנגדים לו החלו בהליכי העלאת מודעות התושבים ודרבונם להגשת התנגדויות לתוכנית. רשימת המתנגדים הנוכחית לפרוייקט כוללת את ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת (שאף הגיש עתירה מנהלית בטענה שהתוכנית תפגע בעיר), שר השיכון והבינוי יואב גלנט, שר התחבורה ישראל כץ ועוד. העדכון מהימים האחרונים הוא שכ-10,000 התנגדויות לתוכנית הוגשו לותמ"ל, כך על פי הנתונים שהעביר הארגון הסביבתי "מגמה ירוקה".

ימים יגידו מה יעלה בגורלה של התוכנית, שכדומה שהמאבק עדיין רחוק מלהסתיים. כבר עכשיו ברור שמדובר בתוכנית שמציגה את המפגש האפשרי בהחלט בין איכות הסביבה לבין הפיתוח העירוני. היא מראה שגם אם יש דרכים שונות להפחתת מחירי הדיור, צריך לזכור שלחלק מהתוכניות יש מחיר אחר, סביבתי – מחיר חשוב לא פחות.

ראו עוד בתי דיור בירושלים:

 הפניקס זכתה במכרז לבית דיור מוגן במודיעין ב-46 מיליון שקל

משען ירושלים

 אושרה תוכנית בנייה לדיור מוגן בבית שמש

עם ליווי רוחני לבני גיל הזהב אתם לא לבד – למי מתאים ליווי רוחני? וכיצד הוא מסייע?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר