מינוי אפוטרופוס לקשיש

תהליך ההזדקנות מביא איתו אין-ספור שינויים שמשפיעים על חייהם של בני הגיל השלישי. חלק מהשינויים הללו יכולים לגרום לירידה בכשירות הפיזית, הנפשית והקוגניטיבית של אדם באופן שעלול להשפיע על היכולת שלו לקבל החלטות על גופו ועל רכושו. 

אחד הפתרונות המשפטיים לשמור על האינטרסים של אותו אדם לאחר הירידה ביכולות שציינו, הוא מינוי אפוטרופוס לקשיש בהחלטת בית המשפט. תפקידו של האפוטרופוס מוגדר באופן הכי מצומצם שניתן, כלומר, תהיה לו אחריות רק על התחומים שבהם הקשיש לא כשיר להחליט בנוגע אליהם, ולצמצם את משך האפוטרופסות ככל הניתן. 

יש כמובן מקרים שבהם האפוטרופוס מוגדר ככזה לכל דבר ועניין שנוגע לקשיש ולתקופה בלתי מוגבלת, וזה נשמר למקרים שבהם אין כל אפשרות אחרת. כך למשל במקרה של מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר. הירידה הקוגניטיבית שמאפיינת חולי אלצהיימר היא מתקדמת ללא הפסקה ואין ממנה דרך חזרה, לכן מצבם הנתון לא ישתפר והצורך באפוטרופוס לחולה אלצהיימר לניהול החלטות משפטיות רק יעלה עם הזמן, ובוודאי שאינו לתקופה מוגבלת. 

איך מתבצע הליך מינוי אפוטרופוס לקשיש

ההחלטה על מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר היא לא החלטה קלה, אחרי הכל מדובר בנטילת זכותו של אדם על חייו וזה לא דבר של מה בכך. לכן, חשוב שאפוטרופוס לקשיש יהיה אדם שרואה את טובתו של ההורה המבוגר, מכיר את מצבו הרפואי, ואת כל נכסיו אם יש כאלה. לרוב האפוטרופוס הממונה יהיה בן משפחה, אך לעתים מדובר באדם חיצוני ואפילו תאגיד מקצועי. הגשת הבקשה למינוי אפוטרופוס יכולה להיעשות באופן ישיר על ידי בן המשפחה שמבקש להתמנות כאפוטרופוס או על ידי עורך דין. 

את הבקשה יש להגיש בכתב לבית המשפט המחוזי לענייני משפחה, והיא צריכה לכלול את המסמכים הבאים ובארבעה עותקים: 

  • טופס בקשה עם פרטי הקשיש שעבורו ממנים אפוטרופוס;
  • טופס הסכמה של מי שמבקש להתמנות כאפוטרופוס חתום על ידי בני משפחה מדרגה ראשונה;
  • פירוט התנגדויות למינוי אם יש כאלה;
  • הצהרה רפואית שמפרטת את הסיבות שבגללן זקוק הקשיש למינוי אפוטרופוס והאם מדובר במינוי זמני או קבוע;
  • מכתב רפואי שמדגיש כי מדובר במקרה שמצריך החלטה רפואית דחופה; 
  • אגרת תשלום הבקשה. 
ההחלטה על מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר היא לא החלטה קלה

ההחלטה על מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר היא לא החלטה קלה

כמה עולה אפוטרופוס

עלות מינוי אפוטרופוס משתנה בהתאם להכנסה של הקשיש שעבורו ממנים אפוטרופוס. העלויות מתחילות מאגרה על הגשת הבקשה למינוי אפוטרופוס שמתעדכנת פעמיים בשנה בחודשים ינואר ויולי. נכון לינואר 2022 גובה האגרה עומד על 491 שקלים. ניתן גם להגיש בקשה לפטור מתשלום האגרה במקביל להגשת הבקשה למינוי אפוטרופוס אם הקשיש שעבורו יש צורך במינוי אפוטרופוס סובל מקשיים כלכליים ולא יכול לעמוד בתשלום האגרה.

במקרה כזה, גם עלות מינוי אפוטרופוס בטלה, אם מדובר באפוטרופוס חיצוני ולא בבן משפחה, שבכל מקרה לא מקבל תשלום עבור השימוש כאפוטרופוס עבור בן משפחתו הקשיש. לאחר מינוי אפוטרופוס חיצוני, שכר האפוטרופוס אף הוא נקבע במעמד בית המשפט עם מספר מגבלות ועתיד לצאת מכיסו של האדם שעבורו מונה אפוטרופוס. נציין כי בעבר קראו לאדם כזה חסוי, אך ב-2016 הופסק השימוש בביטוי הזה.  

בחודשיים הראשונים למינוי לענייני רכוש ולעניינים אישיים יכול הסכום להגיע עד 1,338 שקלים כשהאדם מתגורר בביתו ועד 1,266 שקלים כאשר האדם מתגורר בבית אבות. לאחר מכן, הסכום המקסימלי יורד ל-1,031 שקלים כשאדם מתגורר בביתו ול-602 שקלים בלבד כשאדם מתגורר בבית אבות.

אם מדובר בענייני רכוש בלבד או בעניינים אישיים בלבד הסכומים יורדים ונעים בין 664 שקלים לבין 1,195 שקלים מקסימום במגורים בבית, ובין 592 שקלים לבין 1,195 שקלים מקסימום במגורים בבית אבות בחודשיים הראשונים למינוי. לאחר מכן יורד למאות בודדות הן במגורים בבית והן במגורים בבית אבות. במצב שבו הקשיש שמונה לו אפוטרופוס מקבל הכנסה מקצבה בלבד ומי שמונה לו כאפוטרופוס הוא תאגיד מקצועי, ייתכן שיהיה פטור מתשלום שכר האפוטרופוס. 

מינוי בן משפחה כאפוטרופוס לקשיש

במצב שבו בן משפחה ממונה להיות אפוטרופוס, עולה השאלה אם בעת מותו של האדם שעבורו מונה אפוטרופוס, יכול אותו בן משפחה לרשת את רכושו של הקשיש. על פניו זה מרגיש כמו ניגוד אינטרסים. ייתכן שאם מצבו של הקשיש קשה פיזית, תהיה התנגדות הן מצד אחד מבני המשפחה והן מגורמים משפטיים, שימונה לו אפוטרופוס שעתיד לרשת את רכושו.

אך אם מוכח שאותו בן משפחה שמונה כאפוטרופוס אכן נוהג ברכושו בצורה שמכבדת את רצונו של האדם, הוא דואג לאינטרסים, מיטיב עם רכושו וענייניו, ואין התנגדות מצד שאר בני המשפחה – זהו מצב אפשרי בהחלט. 

האם אפוטרופוס יכול לשנות צוואה?

אפוטרופוס לא יכול לשנות צוואה קיימת וכשרה שנקבעה בזמן שהמוריש היה כשיר לכתוב צוואה. אם ניתן להוכיח שבשעת כתיבת הצוואה המוריש לא היה כשיר לכתיבת צוואה, או לא היה מודע להיקף הנכסים שלו, אז ניתן לבטלה. במקרה כזה, רכושו של המוריש יחולק בהתאם לחוק הירושה ולא על פי הצוואה הפסולה.

אז על פניו אפוטרופוס לא יכול לשנות צוואה, אך הפעולות שהוא עושה יכולות להשפיע על ההון שאותו מוריש הקשיש ולגרום לחלקים בצוואה להיות לא רלוונטיים, אם במודע ואם לא. במקרה שדבר כזה נעשה במודע, יכולה לעלות התנגדות בנוגע לאיכות שירותו של האפוטרופוס, משום שהוא לא משרת את טובתו של הקשיש בהכרח. במקרה כזה, הטענה יכולה לעלות בבתי המשפט שעשוי לקבוע כי האדם אינו כשיר יותר לשמש כאפוטרופוס לאותו קשיש ויש להחליפו.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר