פתרונות דיור לגיל השלישי

תוחלת החיים שלנו הולכת ועולה, וזה כמובן דבר שמשמח את כולנו. העלייה בתוחלת החיים מאפשרת לנו לחוות יותר, לבלות יותר עם הנכדים, אולי אפילו לזכות לראות נינים, לבלות שנים ארוכות של פנסיה אחרי עשרות שנות עבודה, וזמן ממושך פשוט ליהנות ממה שיש לחיים להציע. 

אבל תוחלת חיים ארוכה אומרת גם שצריך למצוא יותר פתרונות דיור לגיל השלישי, שלא בכל מצב יכולים להמשיך לגור בדירה שלהם. לפעמים זה לא קשור ליכולת, אלא לרצון לעבור לדירה קרובה יותר לילדים ולנכדים, או למסגרת שעונה גם על הצרכים החברתיים למניעת בדידות בגיל השלישי.  

דיור מוגן פתרונות דיור לגיל השלישי 

אם אי שם בשנות ה-70 וה-80 ההתייחסות עבור פתרונות דיור לקשישים הייתה בתי אבות וזהו, בשנות ה-90 התחלנו לראות פרסומות בטלוויזיה לסוג חדש של מגורים – דיור מוגן. דיור מוגן הלך וצבר תאוצה עד כדי כך שהוא כמעט הופך לשם גנרי עבור פתרונות דיור למבוגרים. 

גם הצוות שלנו מקבל לא מעט פניות מאנשים ששואלים על דיור מוגן ובעצם מתכוונים לבית אבות, וזו ההזדמנות שלנו להרחיב קצת יותר על מה זה אומר דיור מוגן ופתרונות דיור לגיל השלישי מסוגים אחרים, כדי שכשתתקשרו אלינו לשיחת ייעוץ כבר תדעו בדיוק מהם ההבדלים.  

דיור מוגן היא מסגרת מגורים לבנות ובני הגיל השלישי ששומרים על ניהול חיים עצמאיים. ברחבי הארץ פזורים בתים, בניינים, מתחמי מגורים, כפרי גמלאים, מגדלים, וכל צורת דיור שאתם מסוגלים לחשוב עליה, החל מדירת חדר צנועה ועד דירת גן עם חצר פרטית רחבת ידיים או פנטהאוז ענק כאילו נלקח היישר ממנהטן. בתי דיור מוגן מציעים שלל פעילויות, חוגים, מתקני ספורט, בריכות שחייה, ושלל טיפולים לחיזוק הגוף והנפש, כלולים בעלות האחזקה החודשית.  

בתי דיור מוגן הם פתרונות דיור למבוגרים שמעוניינים להמשיך בשגרת החיים הרגילה שלהם, בדירה פרטית משלהם, עבור דייר יחיד או זוג דיירים שעוזבים את דירתם הרגילה, תוך מתן מעטפת חברתית. בפן הרפואי, הדיור המוגן נותן מענה לכל הדיירים, החל ממרפאה שעובדת ברוב ימי השבוע וכוללת רופא ואחות, וכמובן עזרה ראשונה. יש בתי דיור מוגן עם רופא שנמצא במתחם 24 שעות ביממה. 

בכל עת שדייר חש ברע הוא יכול לבקש עזרה ויבואו לראותו בכל שעות היממה, כך שתמיד יש מענה רפואי. באופן הזה בני המשפחה יכולים להיות רגועים במקרה של חלילה בעיה רפואית מיידית. 

פתרונות דיור לקשישים הזקוקים לסיוע 

כבר הזכרנו שבעבר בתי אבות היו השם הגנרי לפתרונות דיור לקשישים והיום דיור מוגן הופך לנושא הפנייה של רבים מאוד. אבל השינוי הרבה יותר עמוק מזה וגם בתי אבות התפתחו בעשורים האחרונים, עד כדי כך שבחלקם ההבדל בין שני סוגי הדיור היטשטש מאוד. הסיבה לכך היא התחרות על ליבם של בני הגיל השלישי והמקצועיות הרבה שבתי האבות רכשו בשנים האחרונות. יש כמה סוגי בתי אבות עיקריים: 

 בית אבות סיעודימסגרת מגורים מתאימה לקשישים הזקוקים לסיוע סיעודי ברוב הפעולות היומיות הבסיסיות ברוב שעות היממה.  

בית אבות לתשושי נפש: פתרון דיור לקשישים הסובלים ממחלות הכרוכות בירידה קוגניטיבית משמעותית כמו אלצהיימר ודמנציה, ולכן הם זקוקים להשגחה מסביב לשעון. 

בית אבות לעצמאיים ולתשושי גוף: פתרון דיור למבוגרים שיכולים לתפקד באופן עצמאי או זקוקים לעזרה מעטה בחלק מהפעולות הבסיסיות, בחלק משעות היממה.  

בתי אבות משולבים: בית אבות שמפעיל מספר מחלקות שונות, כמו למשל מחלקה סיעודית, מחלקת תשושי נפש, ומחלקת עצמאים. בית אבות שכזה הוא פתרון טוב עבור בני זוג שאחד מהם במצב סיעודי והשנייה תשושת גוף, והם מעוניינים לגור במתחם אחד. 

בית אבות סיעודי מורכב: שילוב בין בית אבות לבית חולים אשר מותאם לטפל בקשישים סיעודיים מורכבים, כמו חולי דיאליזה, מכונות הנשמה או הזנה, ומצבים נוספים.  

ואם הזכרנו כבר גבולות שמיטשטשים, נגיד שהתהליך הזה הוא דו כיווני. כך למשל, בכל בית דיור מוגן עם 250 דיירים ומעלה פועלת מחלקה סיעודית. זו מחלקה נפרדת לחלוטין שנועדה לאפשר לדיירים עצמאיים שמצבם השתנה להמשיך לגור במתחם, אך במחלקה טיפולית. הדיור במחלקה הסיעודית של הדיור המוגן יכול להיות זמני או קבוע, בהתאם לצורך. במקצת בתי הדיור המוגן פועלת גם מחלקת תשושי נפש. עם לוח הפעילויות הענף שלהם הם דומים יותר ויותר לדיור המוגן.  

פתרונות דיור לגיל השלישי: האפשרויות והשיקולים
פתרונות דיור לגיל השלישי: האפשרויות והשיקולים

דיור מוגן ציבורי 

בתי דיור מוגן גיל הזהב הם כ-120 בתים שמפעיל משרד הבינוי והשיכון עבור זכאים, ובהם כ-12 אלף דירות בגודל חדר וחצי או שני חדרים. דיור מוגן בבתי גיל הזהב מנוהל על ידי חברות ממשלתיות ברובו, וחלק מהבתים מנוהלים על ידי חברות פרטיות. דיור מוגן בבתי גיל הזהב מיועד לבני גיל הזהב חסרי דירה או דיירי הדיור הציבורי. הדיירים משתתפים בתשלום עבור דיור מוגן בבתי גיל הזהב בשיעור של 8% עד 10% מקצבת הביטוח הלאומי וכל הכנסה אחרת, לא כולל קצבאות מממשלת גרמניה (רנטה).  

פתרונות דיור אלטרנטיביים של הגיל השלישי 

אחת השאלות שאנשים שואלים את עצמם בלי סוף, היא האם להישאר בבית או לחפש פתרונות דיור אלטרנטיביים של הגיל השלישי. הרי רובנו מדמיינים את עצמנו מתבגרים בחן, שומרים על בריאות תקינה, ממשיכים לגור בדירה שאנחנו אוהבים בשכונה שאנחנו מכירים, מוקפים בבני משפחה וכמובן הנכדים. אבל לא תמיד זה מתאפשר מסיבות רבות ומגוונות. 

 לפעמים אנחנו מחפשים פתרונות דיור למבוגרים כשחל שינוי במצב הרפואי ובני המשפחה לא מסוגלים לעזור בטיפול. הילדים כבר הקימו משפחה משלהם, אולי בכלל עברו לגור בחו״ל, הם עסוקים בעבודה ובבניית הקריירה, ואי אפשר לבקש מהם לעצור את החיים כדי לטפל בהורים. במצבים כאלה דיור מוגן ופתרונות דיור לגיל השלישי כמו בתי אבות יכולים לספק את התשובה. יש מקרים שבן או בת הגיל השלישי עדיין בריאים ושומרים על תפקוד

עצמאי, אך הם התאלמנו, איבדו את חבריהם, ילדיהם לא מתגוררים בסמוך אליהם, והם מחפשים פתרון דיור אלטרנטיבי שישמור עליהם פעילים ויספק להם את חיי החברה שהם זקוקים להם, דיור מוגן או בית אבות לעצמאיים הוא התשובה לכך.  

פתרונות דיור לגיל השלישי – השורה התחתונה 

בואו נסכם. המעבר לדיור מוגן מעניק מענה לצרכים בכל תחומי החיים – גם החברתי, גם מבחינת תעסוקה יומית, וכל זה תוך שמירה על חופש מוחלט לעשות מה שאתם רוצים ומתי שאתם רוצים, לצאת כאוות נפשכם, להשתתף בפעולות תרבות שלא קשורות לבית הדיור המוגן, ועוד. הבעיה נובעת מכך שצריך לעזוב את הסביבה הטבעית והמוכרת, משום שבכל זאת מדובר במעבר דירה לכל דבר.  

 המעבר לבית אבות מספק מעטפת כוללת של דאגה לבריאות, טיפולים והשגחה ככל שיש בהם צורך בהתאם למצב הרפואי, פעילויות לשימור יכולות ושיפור יכולות שאבדו, דאגה לתפריט בריא ומזין, אין צורך לדאוג למטפלים זרים, בני המשפחה נהנים מראש שקט וידיעה שההורים בידיים טובות, והיתרונות מתגמדים בהשוואה לקושי הראשוני שנוצר מעזיבת הדירה הפרטית.  

 דיור מוגן ופתרונות דיור לגיל השלישי מספקים מסגרות חלופיות לבני משפחה בחגים, בימי הולדת, ונלחמים במגפה הקשה ביותר של גיל הזהב – מגפת הבדידות. בבתי אבות ברוב המקרים יש שותף לחדר, בדיור מוגן אפשר להכיר חברים מהדירות הסמוכות, ותמיד יש עם מי לדבר.  

 ואם כבר יש עם מי לדבר, אם אתם זקוקים לייעוץ והכוונה בנוגע לפתרונות דיור לגיל השלישי שיהיו נכונים עבורכם באופן אישי, תמיד אפשר להתקשר אלינו או להשאיר פרטים ונחזור אליכם. השירות שלנו ניתן ללא כל תשלום מצדכם, עד שנמצא את הבית הבא שלכם.  

פתרונות דיור לגיל השלישי – שאלות ותשובות

אילו פתרונות דיור לגיל השלישי קיימים בישראל? 

אם אתם מחפשים פתרונות דיור אלטרנטיביים של הגיל השלישי על פני הישארות בבית מכל סיבה שהיא, ישנן מספר מסגרות שיכולות להתאים לכם. דיור מוגן היא מסגרת שמתאימה לבנות ובני הגיל השלישי שיכולים לתפקד באופן עצמאי ומעוניינים להמשיך לשמור על אורח החיים שלהם. בית אבות מתאים לרמות שונות של טיפול למצבים בריאותיים שונים. יש גם בתי אבות משולבים שמפעילים מחלקות שונות תחת קורת גג אחת.

מה עדיף, להישאר בבית או לעבור לדיור מוגן? 

לא אנחנו יכולים לקבוע בשבילכם מה עדיף, לכל אחד השיקולים שלו. המעבר לדיור מוגן הוא מעבר דירה לכל דבר, ויש אנשים שמתקשים עם המחשבה על עזיבת הדירה שבה חיו זמן ממושך. אולם דיור מוגן עונה על צרכים רבים ובהם תעסוקה לאורך היום, צורך חברתי, היכולת להכיר אנשים חדשים, וכל זה תוך שמירה על הפרטיות ועל אורח החיים הרגיל של הדיירים.  

מה ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות? 

דיור מוגן מורכב מדירות לכל דבר, ממש כפי שאתם מכירים מכל בניין אחר בעיר או ביישוב שלכם. הדירות הן פרטיות, אין שיבוצים של אנשים זרים לאותה הדירה, הדיירים קובעים איך כל דירה תיראה, הם יכולים להיכנס ולצאת בחופשיות, וגם לקבל אורחים כאוות נפשם, כשלצד כל אלה יש מעטפת פנאי ותרבות, פעילויות ספורט וכושר, חוגים להעשרה ולגירוי המוח, ועוד. בתי אבות נועדו להעניק סיוע רפואי ברמה כזו או אחרת בהתאם לצרכים האישיים של כל מטופל, יש לוח זמנים לארוחות, ועוד. למרות זאת, כיום יש בתי אבות שמציעים מגורים גם לבני הגיל השלישי העצמאיים באופן שדומה יותר לדיור המוגן.  

עם מי ניתן להתייעץ בנושא דיור מוגן ופתרונות דיור לגיל השלישי? 

אנחנו יודעים שהמידע רב והוא עלול לבלבל, ולא כל אחד יודע איזו מסגרת מגורים מתאימה לו או לה, או להם אם מדובר בבני זוג. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, כדי לעזור לכם להבין מה אתם צריכים, איזה פתרון מגורים נכון עבורכם, באיזה מיקום בארץ, ואיך להתחיל להניע את התהליך. צוות היועצות שלנו צבר מיומנות וניסיון רב, כולנו כאן ב-102 מבקרים בבתי הדיור המוגן ובתי האבות כדי להתרשם ממראה עיניים, עוברים הכשרות בנושאי הגיל השלישי, כך שאנחנו יודעים להציע פתרונות דיור אלטרנטיביים של הגיל השלישי, וגם להגיד מתי זה לא כדאי. השירות שלנו ניתן ללא כל תשלום ונשמח מאוד לשמוע מכם.  


באנר דיור מוגן


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר