כיצד יודעים האם ומתי מגיעה העת להמליץ להורים לעבור לדיור מוגן?

האדם עובר לא מעט תחנות במהלך החיים, חלקן נראות בלתי נמנעות בעוד אחרות נתונות לשיקול דעתו ושיקול דעתה של המשפחהאיך יודעים האם ומתי מגיע הזמן להמליץ להורים על דיור מוגן? שלו. שאלה שמעסיקה רבים בגיל הזהב (ולעיתים גם הרבה לפני זה) היא מתי מומלץ לעבור למוסדות ייעודיים לאוכלוסייה המבוגרת – מוסד דיור מוגן בהקשר הזה.

גם לכם יש אב, אם, סבא או סבתא שההתלבטות הזו רלוונטית לגביהם. האם יש נקודה בה המעבר הופך למתבקש? ובכלל, במה חשוב להתבונן?

מהו הסיבות העיקריות שבעטיין מתחילים לשקול מעבר למוסדות דיור מוגן?

"קו פרשת המים", המביא להמלצה או אפילו לצורך לעבור למוסד דיור מוגן, עשוי לעבור בין כמה נקודות. הראשונה שבהן קשורה למצב המשפחתי של האדם המבוגר. פעמים רבות ההחלטה על המעבר נדרשת כאשר בן או בת הזוג שלו נפטרים. במצבים אלו הקשישים צפויים לחוש בדידות ועצב, אשר מחקרים רבים מצביעים על ההשלכות השליליות שלהם על המצב הגופני, הקוגניטיבי וכמובן שגם הנפשי. תרחיש אחר הוא זה בו בני המשפחה הצעירים יותר של הקשיש עוזבים את הבית, מה שמביא לכך שכבר אין מי שיטפל בו ויהיה אותו – ומעלה תוך כדי את הסבירות שהקשיש יעבור למוסד לדיור מוגן.

זה לא סוד שהתפקוד העצמאי של האדם יורד ככל שהוא הזדקן. מוסדות דיור מוגן פונים פעמים רבות (אבל לא תמיד) בעיקר לקשישים בעלי תפקוד עצמאי גבוה, אולם גם במצב הדברים הזה סבירות גבוהה שהם יזדקקו בשלב מסוים לשירותים הניתנים באותו מוסד: סיוע אישי במידת הצורך, מענה רפואי, עזרה סוציאלית וכמובן שגם פעילויות שונות לשעות הפנאי. כשמזהים שפעילויות ושירותים מהסוג הזה יכולים להיות לו לעזר, ייתכן שכדאי לחשוב בחיוב על מעבר למוסד דיור מוגן.

חשוב להדגיש בהקשר הזה שרבים ממליצים לא להשתהות יתר על המידה במעבר למוסד לדיור מוגן, אלא לעשות זאת כאשר האדם הוא עדיין צלול, חיוני ומתפקד בצורה ראויה. ההנחה העומדת בבסיס הקביעה הזו היא שבתנאים האלה המעבר למסגרת מגורים חדשה, שהוא תמיד מאתגר, עשוי להיות מעט פשוט יותר.

מה היא רמת המחירים של מוסדות דיור מוגן?

רמת המחירים של מוסדות לדיור מוגן רחבה מאוד, גם אם בנקודת ההתחלה הם נוטים להיות יקרים יותר מאשר בתי אבות ומוסדות גריאיטריים אחרים. לכן לרשימת השיקולים לגבי מועד המעבר אפשר להוסיף גם את הסוגיה הכלכלית. במילים אחרות: על הקשיש ומשפחתו לוודא שהם אכן יכולים לעמוד בתנאי התשלום הנהוגים במוסד הדיור המוגן, כך שיוכלו לשהות בו לאורך זמן וללא לחצים כלכליים.

החדשות הטובות בהקשר הזה הן שרוב המוסדות לדיור מוגן מציעים גמישות במסלולי התשלום שלהם, כך שהאדם המבוגר ובני משפחתו יכולים לבחור במסלול המתאים להם ביותר, הן בהווה והן בעתיד הנראה לעין. אמנם לא ניתן לקבל מימון חלקי של המדינה וגופים אחרים (להבדיל מבתי אבות), אולם בחלק מהמקרים יכול האדם המבוגר לקחת משכנתא הפוכה – תהליך במסגרתו הוא ממשכן את נכס המגורים שלו לטובת מוסד הדיור המוגן, ומשתמש בסכום על מנת לממש את המגורים.

ראו גם מהם מסלולי התשלום הנפוצים בבתי דיור מוגן?

אז מי מקבל את ההחלטה על המעבר?

דילמה מרכזית במשפחות רבות נוגעת לאדם שמקבל על עצמו את ההחלטה מה לעשות בנוגע למגורי ההורה, בסופו של דבר. גם כאן המאפיינים האישיים של ההורה חייבים לשחק תפקיד, למשל מבחינת העצמאות שלו, היכולת שלו לקבל החלטות באופן צלול וכן הלאה. ההמלצה הברורה היא לשתף ככל שניתן את ההורה בבחירת הפתרון האידאלי, ובמידת האפשר – לתת לו לקבל את ההחלטה הסופית. בסופו של דבר, אסור לשכוח, אלו הם החיים שלו שמונחים כאן על כף המאזניים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

כך תמצאו בית דיור מוגן מתאים לצרכי בן משפחה


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר