השירות הרפואי עתיד להשתדרג משמעותית במרכזי דיור מוגן

בישראל עשרות מרכזי דיור מוגן, המשמשים בית קבוע לאלפים רבים של בני גיל הזהב. כחלק מהשירות שמקבלים הדיירים במרכזיםהשירות הרפואי עתיד להשתדרג משמעותית במרכזי דיור מוגן השונים, הם זכאים לפנות לרופא ולאחות, בכל בעיה רפואית חדשה או לצורך טיפול בבעיה רפואית קיימת. הרופאים הללו יכולים להוציא מרשמים, לטפל, במקרה הצורך להפנות לבדיקות או להזמין פינוי למרכז רפואי. אולם, שירות מסוג זה איננו מהווה חלופה מלאה שירותי קופת חולים. לדוגמא, אין תחליף לבדיקות הרפואיות שנדרשות מעת לעת ונעשות בקופות החולים השונות. בעיה בממשק בין קופות החולים לבין המרפאות שבדיור המוגן עלולה להקשות ולעיתים אף לסכן את המטופלים. כעת, בעקבות הקורונה, מתרקם שינוי חיובי בעניין. לצד תוכנית מגן אבות ואמהות בשל הקורונה גם השירות הרפואי צפוי להשתפר בזכות צעדים נחרצים שנקטו בעמותת דיירי הדיור המוגן.

בעיה ושמה קצר בהעברת מידע רפואי

בתי דיור מוגן הוקמו במטרה להעניק לדיירים העצמאים את מכלול השירותים הנדרשים, הן מבחינת חיי החברה, פנאי ואיכות חיים והן מבחינה רפואית ובריאותית. במרכזי הדיור עומדים לרשות הדיירים עובדים סוציאליים, רופאים, אחיות 24 שעות ועוד. עצם הנגישות של צוות רפואי זמין וההיכרות האישית עם כל מטופל/ת מועילים מאוד מבחינה רפואית, זה כמעט ברור מאליו. אך נקודה מסוימת מטילה צל.

עד כה, המידע הרפואי שאגור בקופות החולים השונות לא עובר בצורה נכונה לדיור המוגן. כלומר, רופאי הדיור המוגן עשויים להיות "ממודרים" ולא להיות חשופים למידע רפואי חשוב. לדוגמא, בדיור מוגן אין שירותי מעבדות רפואיות. ניתוח תוצאות רפואיות, בדיקות דם, בדיקות נוגדנים וכיוצא באלה, נעשים בקופות החולים. כלומר מידע שוטף והיסטורי רב וחיוני מצוי בתיקים הרפואיים בקופות החולים ולא כולו מגיע לרופאי הדיור המוגן.

לכאורה, הדיירים יכולים לגשת לאתרי האינטרנט של הקופות ומשם לשלוף נתונים רפואיים אישיים. למעשה, רבים מהדיירים אינם שולטים באמצעים הדיגיטליים ואין הם יכולים להעביר בעצמם את נתוני התיק הרפואי לרופא המטפל בהם בקביעות. הדרישה להעברת מידע בצורה טובה יותר מקופות החולים לרופאי הדיור המוגן איננה חדשה. כעת, מקווים שבזכות הקורונה, הדברים אכן יזוזו בכיוון הנכון.

כיצד הקורונה תשדרג את טיב השירות הרפואי לדיירי הדיור המוגן?

דרישת הנציגות של עמותת דיירי הדיור המוגן פשוטה: להקים מערכת שתעביר באופן קבוע את המידע על המטופלים, מקופות החולים לרופאי הדיור המוגן. מערכת זאת תפעל בצורה דו כיוונית, כך שמידע רפואי חדש שהתגלה על ידי הרופא בדיור המוגן יעבור גם הוא לקופות החולים. שיתוף זה במידע נועד לרווחת המטופלים ובריאותם והוא נחוץ ממש כפי שנחוץ סנכרון בין קופות החולים לבתי החולים בארץ. הבעיה היא שמבחינה בירוקרטית, אין זה דבר פשוט ליצור מערכת מסונכרנת שכזאת.

עד כה, גרירת הרגליים של כל המעורבים בדבר לא אפשרה התקדמות. לאור משבר הקורונה, צפוי סוף סוף השינוי. הקורונה חידדה את החשיבות של בידוד מונע, עבור אוכלוסייה בסיכון. אולם, העובדה שמידע לא עובר בחופשיות בין קופות החולים לדיור המוגן אילצה רבים מבני גיל הזהב להגיע בעצמכם לקופות החולים רק כדי לקבל לידם תוצאות של בדיקות שונות. כך, על מנת לקבל תוצאות של בדיקות רפואיות, נאלצו רבים להעמיד את עצמם בסיכון מיותר של חשיפה לחולים.

בג"ץ, שדן בנושא על מנת לפתור את הבעיה, החליט להורות לקופות החולים ולמשרד הבריאות לפתור את העניין, בצל נגיף הקורונה. לאחר שנים של גרירת רגליים והימנעות מנקיטת פעולה נחרצת, ככל הנראה, בתוך זמן לא רב יגיע השיפור. שיתוף והעברת מידע רפואי יאפשר לשפר את השירות הרפואי בדיור המוגן, בזכות שקיפות במידע, תוך שמירה על חיסיון רפואי ומבלי להטריח את הדיירים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מהם תעריפי מוסדות דיור מוגן המקובלים לבני גיל הזהב?


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715438

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר